Jag har fått en fråga om hur jag rengör min hårborste av svinhår. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om hur man rengör sina sminkborstar, så jag tänkte att jag även kan skriva ett inlägg om hur man rengör sina hårborstar och kammar.

När man använder sin hårborste så samlar den på sig fett, smuts, damm och gamla hårstrån så det är bra att rengöra sin hårborste ganska ofta. Det är bra att ha som rutin att rengöra den åtminstone en gång i veckan om du använder din borste dagligen, annars samlas det för mycket fett och smuts och gamla hårprodukter i den som du för in i ditt hår när du borstar det och det är ganska äckligt.

Steg 1: Ta en kam till hjälp och kamma igenom hårborsten för att få bort grov smuts och gamla hårstrån. Är det svårt att få bort dom kan du blöta borsten lite så går det lättare att plocka bort håren. Du kan även använda tandpetare eller pincett som verktyg om de intrasslade gamla hårstråna är riktigt svåråtkomliga.

Steg 2: Skölj hårborsten och kammen i ljummet vatten under en ganska kraftig stråle så ytterligare smuts försvinner och löses upp lite grann.

Steg 3: Ta en liten mängd vanligt schampo och fördela över borsthåren. Arbeta in schampot med hjälp av kammen eller med en annan hårborste så det rengör borstens hår ordentligt, både i bottnen och i ”topparna”.

Steg 4: Skölj borsten och kammen ordentligt och torka dem försiktigt med en handduk och låt de sedan ligga och torka helt. Alla borstar av svinhår eller tagel eller liknande luktar blöt hund när de är blöta men om man rengör ordentligt med ett schampo som luktar gott så kommer de lukta bra när de har torkat.

Tips: Du kan även låta smutsiga kammar/borstar ligga och dra en stund i en mugg fylld med ljummet vatten, schampo och vinäger för att lösa upp fett och lukt mer efter steg 1 innan du går vidare med steg 2. Har du en kamm som är väldigt smutsig och svår att rengöra kan du använda en tandborste som ”diskborste” och skrubba den med.