Kosten har betydelse både för hur vi känner oss och ser ut. Maten som säljs i affärerna besprutas och genmodifieras i allt större skala och matindustrin stoppar i onödan socker, sötningsmedel och härdade fetter i varorna. Det som vi stoppar i oss lyser så småningom igenom på utsidan och får tas som ett varningstecken på att kroppen inte mår helt bra. Huden är kroppens största organ, som den bland annat använder för att göra sig av med gifter och slaggprodukter. Dessa kan täppa till porerna och orsaka finnar och pormaskar, så därför är det bra att minimera sitt intag av onödiga tillsatser. Genom att bli mer medveten om vad man stoppar i sig och välja naturliga ekologiska alternativ och en kost rik på antioxidanter, vitaminer och nyttiga fetter kommer kroppen fungera mycket bättre och hälsan förbättras, vilket kommer lysa igenom även på utsidan.

Antioxidanter skyddar kroppen mot fria radikaler (oxidanter). Oxidanter bildas i kroppen vid ämnesomsättning från luften vi andas och maten vi äter, och krävs för att flera viktiga kemiska reaktioner i kroppen ska kunna ske. Vi får dock i oss så mycket ”gifter” att det ofta bildas för mycket fria radikaler i våra kroppar som kroppen inte klarar av att hantera. De fria radikalerna kan förstöra cellerna och deras DNA och orsaka sjukdomar som cancer och kärlsjukdomar. Det är fria radikaler som påskyndar åldrandet. Därför behöver vi äta mycket antioxidanter som motverkar oxidanterna så att vi håller oss friska och fulla av energi. Undvik rökning, det ger mycket fria radikaler. Du kan läsa mer om oxidanter HÄR

Antioxidanter finns naturligt i främst frukt, nötter och grönsaker. Vitamin C, vitamin E samt olika karotenoider och flavonoider är exempel på antioxidanter som finns i frukt och grönt. De som är extra bra att äta är Avocado, Broccoli, Spenat, Bär, Citrusfrukter, Lök, Morötter, Tomater, Vindruvor, Vitkål, Pekannötter, Grönt té och Torkad frukt.

Så ät mycket frukt och grönt och drick grönt té, ät en näve nötter och lite torkad frukt istället för godis. En annan viktig sak som har med kroppens och hudens välbefinnande att göra är Omega 3. Se till att äta fet fisk som lax, sill och makrill några gånger i veckan, och kombinera gärna med kosttillskott om du inte får i dig tillräckligt. Och drick mycket vatten, minst 2 liter om dagen (men inte för mycket heller). Ät mer protein och grönsaker och mindre kolhydrater. Fisk är en bra proteinkälla, och kalkon och baljväxter lika så.  Ät varierat och balanserat och regelbundet. Det är den bästa metoden.

Se upp med snabba kolhydrater som socker och vitt mjöl, och se även upp för härdade fetter som finns i färdiga kakor, margarin och vissa färdigrätter. Det står i innehållsförteckningen vilka fetter maten innehåller. Baka med smör, det är bättre, och ha smör som pålägg istället för margarin. Ät inte bara pasta som kolhydratsintag varje dag utan byt ut pastan mot ris och potatis i större utsträckning eftersom de innehåller mer näring.

Drick inte läsk och ät inte godis för ofta. Jag själv brukade göra det dagligen förut men man mår inte bra av det i längden. Gör det vid speciella tillfällen om du måste, vid högtider och födelsedagar, men gör det inte till en daglig vana. Blir du sugen på något sött kan du äta lite torkad frukt och nötter, eller ta en bit mörk choklad. Drick juice istället för läsk, men drick endast ett glas om dagen för det innehåller naturligt fruktsocker och det bör man inte dricka för mycket av, det är bara nyttigt i en lagom mängd. I övrigt kan du dricka vatten eller té.

Exempel på en dags meny:
Frukost: 1 glas juice, en tallrik yoghurt med osötad müsli och blåbär(eller gröt), 1 kopp té och en smörgås med något gott pålägg (t ex ost med paprika).
Lunch: Någon trevlig sallad och en frukt, eller laxpaj eller liknande.
Mellanmål: Frukt och nötter.
Middag: Kyckliggryta med paprika och ris (eller vad man nu vill äta) och en bit mörk choklad som efterrätt.
Kvällsmat: Ett par smörgåsar av ett gott surdegsbröd med kalkon och avocado samt en kopp örtté.

Det här är bara ett förslag som visar lite hur man kan fördela grönsakerna och det jämnt över dagen, och äta balanserat. Det finns massor av recept på mat som är bra och det är jättebra att variera mellan fisk, skaldjur, fågel, lamm, baljväxter och andra proteinkällor. Då får man i sig så mycket olika bra näringsämnen som möjligt. Med variation. Du blir vad du äter.